Van NIEX naar MIEX – eerste stappen in procesbegeleiding

Hell, there are no rules here — we’re trying to accomplish something. – Thomas Edison

Ik had eens op een team laten vallen dat ik vanuit het post-graduaat Creativiteit en Innovatie een aantal brainstorms zou moeten faciliteren om ervaring op te doen. Daar gingen de collega’s van MIEX gretig op in. MIEX is een beweging die zich momenteel in de kiemfase bevindt en duidelijk alle grondstoffen en voedingsbodems bezit om snel open te bloeien tot een sterke beweging. Maar vooral nog alle richtingen uitkan.

De coördinator van MIEX gaf me twee beginvragen:
– Werk missie en visie uit
– Bedenk acties voor MIEX

De tweede vraag leende zich perfect voor een brainstorm. De eerste vraag vroeg wat meer werk en dus zette ik samen met de coördinator een proces uit gebaseerd op twee modellen, namelijk de piramide van Dilts en Bateson:

En de toolbox beleidsplanning van Socius.

Echter eerst moest NIEX nog MIEX worden en wat meer body krijgen. De eerste vraag riep niet meteen om nieuwe ideeën, eerder om een In een eerste overleg probeerde ik samen met mijn collega de vraag scherper te krijgen.

Waar zij vooral mee zat, was dat om als beweging erkend te worden, er eerst een beleidsplan geschreven moest worden. Het vormgeven van dit beleidsplan zou dan ook de rode draad kunnen worden doorheen het ontwikkelen van de nieuwe organisatie MIEX. Elke beweging heeft immers nood aan een Visie, Identiteit en Missie.

Vanuit de organisatie werd een team van geïnteresseerde, bekwame, betrokken, bevoegde en bereide personen samengesteld om hieraan mee te werken. Wat een eerste leerkans blijkt, is hier toch te streven naar meer diversiteit (en eventueel wat externen – moeilijk naar veiligheid in het prille begin merkte ik, maar best zo snel mogelijk) binnen het team.

Bij de intake kwamen mijn collega en ik erop uit dat er vooral in eerste instantie vraag was naar een gefaciliteerde uitwisseling. Iets anders dus dan de gewone brainstorms waarin we getraind worden binnen het Postgraduaat. Veel nadruk kwam daardoor in de opbouw te liggen op de inleiding.

Aangezien het om een lopend proces gaat (ondertussen een paar maanden al) is er veel aandacht gegaan naar het waarom en hoe van het proces. Alle teamleden kregen ruimte om hun motivatie en verwachtingen toe te lichten. We gingen ook dieper in op de nood aan visie en missie (en het verschil daartussen). En nadat mijn collega de focus had toegelicht, dan pas gingen we echt gezamenlijk aan de slag.

Tussen planning en uitvoering ligt natuurlijk nog een wereld van verschil. De focus zou liggen op Missie en Visie, Identiteit en Waarden.
Voorzien was:
– Inleiding (verhaaltje)
– Toelichting
– Spelregels
– Free Writing (purge)
– Storyboard (verbeeld je de toekomst)
– Luchtig gesprek (buiten per twee)
– What x thinks I do (stakeholderanalyse)
– Building Blocks (show me your values post up)
– Elevator Pitch (om alles samen te vatten)

Het inleidende verhaal gaat als volgt en komt uit Socius’ Toolbox Beleidsplanning:

Drie bouwvakkers zijn aan het werk op een werf. Een reiziger komt voorbij en vraagt: “Wat zijn jullie aan het doen?”
De eerste antwoordt verveeld: “Ik ben stenen aan het kappen, zie je dat niet?”
De reiziger loopt verder en vraag aan een tweede bouwvakker, die wat harder lijkt te werken: “Wat ben je aan het doen?”. Hij antwoordt: “Ik kap deze steen in vorm zodat hij kan gebruikt worden om een muur te bouwen.”
Ten slotte komt de reiziger bij een derde bouwvakker, die intensief en met veel zorg en precisie aan een steen staat te kappen. Hij vraagt “Wat doe je?” De man antwoordt: “Ik ben een kathedraal aan het bouwen.”
(Naar Vilma Cobos, Business Consultant, El Salvador).

Daarop volgde de toelichting van het waarom van Visie en Missie voor een startende beweging zoals MIEX.

Loesje_toekomst-met-veel-visie

Voor we begonnen met de purge op basis van free writing, lichtte ik nog even de spelregels voor een creatieve sessie toe. In dit geval voor uitstel van oordeel en je laten inspireren door anderen. Bij de free writing kregen de deelnemers de opdracht om 5 minuten onafgebroken op te schrijven wat de vraag: “wat is de centrale bestaansreden van MIEX?” bij hen opriep.
Ieder kreeg de kans om zijn of haar verhaal te delen, en de uitnodiging om zaken op te schrijven die je aanspraken in het verhaal van de anderen. Of omdat ze reeds bij jezelf naar boven gekomen waren tijdens de oefening, of omdat ze nu inspireerden. Hierin zat mijn eerste leerpunt van de dag. Dit duurt langer dan je denkt. Daarom sprong ik ineens naar ‘building blocks’. En maakten we een selectie en groepering van wat er onder Missie, Visie en Waarden viel.
Identiteit bleef deze sessie buiten beschouwing en ook al had ik mijn planning niet kunnen afwerken, toch was aan de vraag van de opdrachtgever (een gefaciliteerde uitwisseling) voldaan.

Twee verdiepingspunten voor mezelf na deze sessie zijn tempo en focus bewaken, en uiteraard groeien in het begeleiden van dit soort processen. Misschien hoef ik daarbij ook niet te ambitieus te zijn in mijn planning.
Ik heb ook ervaren hoe moeilijk het is om afstand te bewaren van een thema dat je zelf interessant vindt én goed kent…

In de tweede sessie heb ik het belang van een concrete startvraag geleerd en ook ondervonden hoe moeilijk het kan zijn dit scherp te krijgen met de opdrachtgever.
Om het concreter te maken probeerde ik via een abstractieladder (why?how?) af te dalen en het geheel concreter te maken. Dit bracht echter weinig zoden aan de dijk.

Design the Box

Via een ontwerpuitdaging (ontwerp de doos), kwamen we vervolgens wel tot twee mooie metaforen wat MIEX zou kunnen zijn en hoe dit reflecteerde op de identiteit die ze naar voren willen schuiven. Door uit twee elevator pitches de kernwoorden te halen en samen te brengen, kwamen we tot een iets concretere aanzet. Op naar de volgende stap in het proces. Naar mijn aanvoelen is dit: de straat op en user-insights opdoen!

About Toon Maillard

Social enthousiast inspired by creativity, learning , LEGO, co-creation, storytelling, design, innovation & talent

Posted on 16/06/2014, in Coaching, Creativity, Innovatie, Innovation, Organisatieontwikkeling, Procesbegeleiding, Uncategorized. Bookmark the permalink. Leave a comment.

Leave a Reply

