Torna a Manchester

Weersverwachting voor dit Pinksterweekend: 18° en regen…

Veel mensen die me kennen, weten dat ik al wel eens tegen de logische gang van zaken in durf gaan. Ik antwoord daar dan ook vaak op dat ik nu eenmaal niet zo slim ben.
Daarom, wanneer je een topweekend met temperaturen tot 30° en overvloed aan zon voor de boeg hebt, dan kies ik voor en tripje naar het regenachtige Manchester.

Screenshot 2014-06-07 05.56.03

Bon, het is alweer half 5 in de ochtend, tijd voor nog een nieuwe post voor ik het vliegtuig opga.

Een maand geleden kreeg ik de vraag of ik nog eens terugkwam naar Manchester. In 2011 liep ik daar stage aan de Manchester Metropolitan University als visiting researcher bij de Critical Disability Studies Research Group.

Tijdens mijn verblijf daar werd ik ook uitgenodigd als gastspreker aan de andere universiteit (dé Universiteit) van Manchester. Toch bevreemdend om als ‘studentje’ plots voor andere ‘studentjes’ te moeten spreken… Ik was op dat moment een artikel aan het schrijven (nog steeds eigenlijk), over de zin en onzin van labels, maar denk dat het op dat moment vooral nog een conceptversie was… Nu, het was wel geestig en ik heb er enkele boeiende contacten aan overgehouden.

Op dat moment werkte ik immers samen met enkele kernleden van Onze Nieuwe Toekomst. Een beweging van, door en voor personen met een verstandelijke beperkingen. We zochten naar mogelijkheden om verder te leren en te studeren als afgestudeerde (losgelaten) leerling uit het buitengewoon onderwijs. Mijn huidige jobinhoud (vorming bij VONX) kwam al even in zicht, maar mijn kompanen gaven ook aan dat het toch net dat ietsje meer mocht zijn. Theorie, onderzoek, examens, artikels schrijven, … Allemaal zaken die je niet meteen met ‘de gasten uit de beschutte werkplaats’ zou verbinden. Dat ze niet aan hun proefstuk toe waren wist ik al, want eerder in mei was ik bij wijze van kennismaking de grote plas al mee overgestoken om de keynote te ondersteunen op een academisch congres in Chicago. Dit alles zou dan uiteindelijk mijn ‘Groten Thesis‘ worden.

Maar dus, terug naar Manchester!
Een maand geleden kreeg ik immers via Twitter de uitnodiging van de Partnership Steering Group aan University of Manchester om naar hun conferentie te komen. Het programma lag al vast, maar ik was altijd welkom als gast, ze zouden een plaatsje vrijhouden. Onder andere mijn oude mentor en vurige Nothingham Forest-fan Dan Goodley zou er zijn en ook de leden van de Steering Group (een groep die de opleiding Learning Disability Studies inhoudelijk begeleidt) zouden er zijn. Altijd spannend, want ik kom steeds een beetje Marxistischer terug na een ontmoeting met Dan.

Ideaal excuus om nog eens de foltering van de reclame-overladen Ryanair-website te trotseren, ticket te boeken en een weekendje in het Noord-Westen te voorzien. Naast de conferentie staan er een aantal andere verplichtingen op het programma in deze post-industriële stad die bruist van jonge kunstenaars en creatievelingen, alsook neoliberale consumenten. En consumeren zullen we! Zoals de koffie in de Withworth, de lamshamburger bij Cornerhouse, een bezoek aan Afflecks, boek-browsing bij Waterstones, kikkers en mummies tellen in Manchester Museum en een Oreo-shake bij retrocafé Oklahoma. Als ik de helft al gedaan krijg ga ik blij zijn. Zal vooral blij zijn om terug in mijn Manchester te zijn 🙂

About Toon Maillard

Social enthousiast inspired by creativity, learning , LEGO, co-creation, storytelling, design, innovation & talent

Posted on 07/06/2014, in Uncategorized. Bookmark the permalink. Leave a comment.

Leave a Reply

