Creative discomfort

“Look babycakes, I don’t have to decide ’till tuesday, and I’m not chickening out of my creative discomfort by taking a snap decision before then, that’s too easy…” – John Cleese

Iets wat ik de laatste weken al vaak ervaren heb, is dat mensen zeggen creatief te willen zijn. En toch vaak voor ‘the easy way out’ kiezen. Het feit dat je niet meteen een keuze maakt of een beslissing neemt, wordt al snel een verwijt van een tekort aan beslissingsvaardigheid.
Alleen daarom al kan ik bovenstaande lezing van Cleese aanraden. Neem de tijd om de hele presentatie te beluisteren. Het is de (tijds-)investering waard. Al ware het maar voor de ‘lightbulb-jokes’.

Dan iets anders over deadlines. Ik kom hier tot de conclusie dat een planning voor mijn blog misschien handig is… Hoewel, ik het vrijblijvende ook wel aangenaam vind. Uiteindelijk doe ik dit in de eerste plaats voor mezelf, en dus graag op mijn eigen tempo. Anderzijds merk ik ook wel dat Anderen me vragen wanneer ik nog eens iets post. Zeker aangezien het een aantal weken geleden…

Nu het is allemaal de schuld van het nieuwe boek van Austin Kleon, “Show your work“, auteur van Steal Like an Artist. Heb het gekregen op de dag van de lancering en sindsdien al 3 keer gelezen. Wat mij betreft kan het niet tippen aan zijn vorig boek, maar dat hoeft ook niet. Zijn vlotte schrijfstijl, afgewisseld met eigen tekeningen en schema’s, alsook citaten van anderen, maakt het een entertaining read. En ik heb er toch weer een aantal waardevolle zaken uit meegenomen.

Bijvoorbeeld dat als we over ‘ons werk’ spreken we het over het product kunnen hebben. E.g. een blogpost. En dat dit hetgene is wat vaak extern gewaardeerd wordt. Anderzijds, over het ‘werk’ dat we ergens insteken. Een schilder heeft zijn schilderij (het werk), geschilderd (het werk). Dat laatste blijft vaak verborgen. Kleon pleit ervoor om dit meer naar buiten te brengen, als inspiratiebron, als verbinding met anderen, als soort van zelfpromo, … Niemand die weet dat ik dit schrijf op mijn laptop vanuit een Koffiebar in Gent. Je kan je ook afvragen of dit de essentie is van ‘mijn werk’?

Stel, ik put inspiratie uit de uitwisselingen met de sympathieke eigenaar over koffie en verschillende manieren van ze te zetten… Ik ben zelf geen barista en heb geen ambities in die richting. Maar iemand met passie horen vertellen over de juiste maling van bonen, over het verschil tussen een plastieken, keramieken en glazen filter, een demonstratie met een aeropress, … Daar kan ik van genieten. Als ik dan ook nog een houten type filter ken en de eigenaar daar enthousiast over kan maken, dan is dat voor mij zeer vruchtbaar en heb ik het gevoel dat we iets an elkaar hebben kunnen leren. Een kleine connectie gemaakt hebben.

Soit, dat gezegd zijnde, ik deel hier alvast een aantal foto’s van waar ik de afgelopen 3 weken mee bezig ben geweest, de uitgebreide posts volgen, de drafts staan klaar om verder af te werken.

Op leidingweekend heb ik met de groep animatoren een sessie rond leiderschapsstijlen, communicatie en wat essentieel is voor ons droom-Ja!Waddenkamp:

foto’s2014-03-15 17.31.37

Op het werk begeleid ik momenteel het proces rond de nieuwe beweging MIEX. Daar zitten we volop in het proces van missie en visie ontwikkeling. Wat me ook een aantal leerkansen biedt.

2014-03-28 15.23.09

En momenteel op het nachtkastje, na Kleon zijn boek liggen deze nog:

2014-04-01 10.11.00

Gijs van Wulfen – The Innovation Expedition

2014-04-01 10.11.16

Sir John Hegarty – On Creativity (cadeautip: eetbare versie)

2014-04-01 10.12.03

Roger De Bruyn (red.) – Creatieve Stromingen

2014-04-01 10.12.12

Tom Kelley – The Ten Faces of Innovation

Dus… Coming soon:
Leidingweekend Ja!Wadden, over marshmallows en values
Van NIEX naar MIEX, eerste stappen in procesbegeleiding

En een pagina rond het beperkte academisch werk dat ik in het verleden heb gedaan. Op vraag van…

About Toon Maillard

Social enthousiast inspired by creativity, learning , LEGO, co-creation, storytelling, design, innovation & talent

Posted on 01/04/2014, in Uncategorized. Bookmark the permalink. Leave a comment.

Leave a Reply

