GeJongeleerd is oud gedaan… (Robin)

Dinsdag de eerste nieuwe les in het post-graduaat creativiteit en innovatie. Deze keer van Dirk De Boe, co-auteur van Edushock en auteur van Creashock (naar zijn gelijknamige onderneming).

Ik had Dirk reeds gezien op zijn Edushock Leerfestival en volgde hem al een tijdje op twitter.

Dat laatste gaf me ook wat inside information, aangezien hij de avond voordien al een deel van de attributen postte. Probeer je bij ‘plastiek flessen, tennisballen, rijst, lakens, ballonnen, …’ maar even geen vooronderstellingen te maken. Uitstellen van oordeel is makkelijker gezegd dan gedaan.

 

Dirk kwam ons doorheen de 7 Principes van da Vinci gidsen, zoals ontwikkeld door Michael J. Gelb.

Voor het gemak leen ik even zijn mindmap:

Mindmap Dirk De Boe – De 7 Principes van da Vinci – http://www.creashock.be

 

Hij daagde ons uit om onze eigen da Vinci mee vorm te geven.

Voor mezelf hield ik een aantal zaken bij, die ik mezelf ook als uitdaging stel:

 

1) ‘Drie kikkers zitten aan de rand van de vijver, ze besluiten om in het water te springen. Hoeveel kikkers zitten er aan de rand van de vijver?’

Ik heb me al een paar keer gerealiseerd tijdens de opleiding dat springen zo belangrijk is, maar dat ik me nog vaak laat afleiden door andere zaken…

Ik geloof sterk in de kracht van de ambiguïteit. En laat me daar dan ook in gaan, door soms zaken uit te stellen. Laatst las ik een discussie rond productief uitstellen. Wat je doet terwijl je andere zaken uitstelt doe je beter. Anderzijds zou uitstellen je een excuus geven om middelmatig werk af te leveren. Als ik de link terugvind dan doe ik een update. En juist om de kracht van incubatie en onzekerheid ten volle kunnen benutten zal ik nog wat timemanagement en zelf-discipline moeten bijkweken denk ik.

 

2) Jongleren kan je leren.

Daar komt de rijst, de flessen en de ballonnen. Waarvoor de tennisballen en de lakens dienden zal ik Dirk een andere keer moeten vragen.

Maar niets zo leuk als jongleerballetjes maken en vooral te spieken bij anderen. Nu de creatieve maker in mij komt volledig naar boven en zit  lekker achterover geleund in z’n comfort zone, tot de bewuste beweger plots moet gaan jongleren…

Oog-hand-coördinatie is geen topper en ook dieptezicht blijkt soms moeilijk. Nu na 2 dagen 4×5 minuutjes oefenen begint het al vlotter te gaan met twee balletjes. Als ik er een derde kan bijnemen voor het einde van het jaar (doel is van de maand) ben ik erg tevreden. En if at first you don’t succeed: try, try, try, try, try, tryu, try, try… and try again. Kans om wat data development te oefenen en mezelf te te staan te leren door te doen en door te falen. Laatst interessant artikel op de Fast.Company blog (mental note: meer Evernote gebruiken) over hoe ‘fouten’ geen fouten zijn (negatief oordeel), maar ‘data’. In lijn met wat Edison (of een van zijn ingenieurs) zei:  ‘I have not failed. I’ve just found 10000 ways that won’t work.’

 

3)  #durftevragen

Laatste uitdaging van de drie (volgens Ty Bennet komt alles per drie). Vaak probeer ik m’n plan te trekken. Niet zozeer vanuit het ‘wat ik zelf doe, doe ik beter’, maar van een soort aangeleerd individualisme dat nog steeds verwacht dat je zelfstandig werkt, zoniet dan is het ‘spieken’ of niet genoeg een bewijs van je eigen kunnen. Vreemd genoeg betrap ik mezelf na alle groepswerken en zelfs 200 pagina’s thesis volledig over co-creatie en samenwerkend onderzoek dat je toch snel opnieuw in die val trapt. Moet anderen daar niet mee lastig vallen, hebben zelf al druk genoeg…

Enkele argumenten om het toch te doen:

– Consequentie, kwestie van ook te doen waar ik in geloof;

– Een ontbrekend puzzelstukje vinden;

– Meer tijd en energie overhouden en kunnen steken in dat wat ik graag doe;

– Connecties maken met gelijkgezinden.

Dit laatste merkte ik bijvoorbeeld op de laatste DIYdays in Gent. Tussen elke spreker was er een open micro waar mensen een vraag konden lanceren in de groep: ‘like mijn nieuwe website’, ‘ik zoek een geestesverwant die mode wil maken met kansarme jongeren’, ‘…’

Het zet zaken en mensen in beweging, iets wat ik zelf zeer waardevol vind.

About Toon Maillard

Social enthousiast inspired by creativity, learning , LEGO, co-creation, storytelling, design, innovation & talent

Posted on 09/01/2014, in Brainfood, Creativity, Education, Innovation, Inspiratie. Bookmark the permalink. Leave a comment.

Leave a Reply

